Läs mer
Många lärare för barn i förskolan och skolans första år känner motvilja mot matematik. Varför? Anna Palmer visar hur ämnet genom århundraden formats som en manlig domän som har varit svår att koppla samman med den feminina och omvårdande yrkesrollen som lärare för yngre barn. Författaren analyserar även i ett genusperspektiv hur matematiker framställs i film och modern litteratur.
Om man som lärare själv upplever sig som potentiell matematiker smittar den känslan av sig på barnen. I bokens andra halva beskriver och analyserar författaren en rad matematiska utforskande situationer med barn. Här möter du ett levande matematiserande – präglat av lust och nyfikenhet. Författaren visar hur man med pedagogisk dokumentation kan skapa en rörelse som driver arbetet med barnen framåt. Hon visar även hur denna metod kan synliggöra det egna agerandet i lärarrollen och därmed öka den pedagogiska kompetensen.
Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare och grundlärare.
Om författarna
Anna Palmer är lektor i barn och ungdomsvetenskap och undervisar på lärarutbildningen vid Stockholms universitet.
Recensioner
“En viktig bok för alla som arbetar med barn eller som ska. Huvudbudskapet är att vi kan utveckla matematisk förmåga hela livet!” BTJ, häfte 11121033, Lektör Gunilla Essén” (Gunilla gick pedagogistautbildningen med mig.)