Dagens lucka kommer från Emma Lewis:
“Jag heter Emma Lewis och arbetar som förstelärare i S:t Jörgens förskolor i Helsingborg. Som förstelärare försöker jag inspirera med mina tankar om konstens betydelse i förskolan, digitala lärmiljöer och delaktighet på olika sätt. När jag läste om Martina Lundströms Stafettjulkalender blev jag helt såld och tänkte att jag måste dela med mig av en bok som gjort ett starkt intryck på mig!
Jag hade kunnat dela med mig av många spännande böcker som gjort starkt intryck på mig som pedagog likt, Mediapedagogik på barnens villkor, Lyssnandets pedagogik, Skon och måttbandet och många fler. Dessa böcker kan jag läsa flera gånger om och varje gång finner jag ett nytt sätt att se på den pedagogiska dokumentationen, barns delaktighet, lärmiljöer och barnens sätt att ta plats i staden etc. Men boken jag vill tipsa er att läsa just idag är inte en bok som är riktad till pedagoger utan till barn. Det är en barnbok som jag tycker är så oerhört vacker och inspirerande, Kubbes museum av Åshild Kanstad Johnsen. Likheten mellan Kubbes museum och de andra böckerna jag nämnt är att även den inspirerar till nya tankar kring den pedagogiska dokumentationen, kring delaktighet, lärmiljöer och hur våra barn får ta plats i staden i ett större sammanhang.
Kubbes museum handlar om Kubbe som bor långt inne i skogen. Vi får träffa hans bästa vän Gran och hans mycket viktiga farmor som bor i ett stort hus i stan. Tisdagar är för Kubbe veckans upptäckardag. Då beger han sig ut och plockar och plockar och plockar… När Kubbe kommer hem lär han sig vad sakerna heter, sorterar och grupperar för att slutligen fästa en namnlapp runt varje sak med ett litet snöre. En dag inser han att han har för mycket saker och undrar vad han ska göra med alla sina saker. När Kubbe undrar över något ringer han alltid till sin kloka farmor. Det gör han även denna tisdag och farmor kommer på en idé…
En vacker och tänkvärd bok som alla borde läsa tillsammans med barn, men även tillsammans med vuxna!”