Laddar

ATT SKAPA FÖR ATT TÄNKA, BREDDA OCH FÖRDJUPA…

Vad tänker vi att vi gör när vi ger barnen i uppgift att göra exempelvis nyckelpigor i lera eller fjärilar av toarullar? Tänker vi att vi ger dem något att göra en stund? Eller tänker vi att vi tillverkat något som visar andra vad vi jobbar med? Tänker vi att det blir något för barnen att ta hem? Eller tänker vi inte alls? Låter vi barnen tillverka saker för att vi alltid jobbat så; att varje tema ska resultera i ett eller flera färdiga alster?
Skapandet framhålls i både Lpfö 98/10 och Lgr 11 som en metod för utveckling och lärande. Vad är det vi tänker att barnen lär sig genom att tillverka de där nyckelpigorna eller fjärilarna? Är det hantverket; att limma, klippa och forma? Eller är syftet att de ska lära sig orientera sig i den pedagogiska miljön; att hitta papper, att skölja penslar, att plocka undan efter sig? Vad är syftet med att ge barnen i uppgift att skapa? Vad tänker vi att de ska utveckla och lära sig? Varför gör vi detta?
Min erfarenhet är att varför-frågan får alldeles för lite utrymme i våra planeringar inom förskola och förskoleklass. Man frågar sig oftare: “Vad ska barnen göra?” än “Varför ska barnen göra det?”. Den didaktiska frågan “varför” är självklar att en pedagog måste ställa sig, inte minst när vi planerar att barnen ska jobba skapande. Att bli skicklig på att göra intelligenta materialval är en nyckel till att fördjupa och bredda barns tankar och uttryck om något. I rapporten “Kultur och estetik i skolan” (Gråhamn och Tavenius, 2003)  lyfts estetiska aktiviteter fram som medel för att göra andra kunskaper mer tillgängliga. När barn visar intresse för t ex maskar eller bilar eller vad det nu kan vara är inte första frågan att ställa oss: “Vad kan vi göra för pyssel om…?”. Vi behöver istället börja med att ställa oss frågor såsom: “Vad handlar det här om? Vad är det barnen undersöker? Genom vilka material/uttrycksformer kan vi sätta igång fördjupade tankar hos barnen om detta? Genom vilka material/uttrycksformer kan barnen pröva sin förståelse och reflektera över den? Vilka material/uttrycksformer är smarta att välja om vi vill får reda på vad barnen tänker/redan vet/vill ha reda på om detta?”

Det här är inga lätta grejer. Efter över 20 inom förskolan är varje ny iakttagelse av barn som undersöker just ny. Jag kan se var den börjar, men inte vart den tar vägen. Det är härligt att se alla som engagerat delar med sig av tips på pyssel man kan göra. Men pröva nästa gång att stanna upp, avstå ifrån att ge det där tipset och ge istället en fråga till kollegan: Vad handlar det här om…egentligen?


/Martina L

Share This:

En tanke på “ATT SKAPA FÖR ATT TÄNKA, BREDDA OCH FÖRDJUPA…

  1. Väldigt inspirerande tankar du ger uttryck för 🙂 Jag är på väg tillbaka till barnomsorgen efter 18 med andra uppgifter, (innan dess dryga 20 år inom förskola/skola) Nu har jag under lång tid sökt efter dialog kring "vad" är viktigt för barnen. Dina tankar här ger näring till mina egna funderingar. Jag är förskollärare och stor "fan" av Ylva Ellneby och hennes fantastiska gärning för barn och pedagoger i förskolan. Hennes böcker kan jag inte få nog av 🙂 Mina egna barn gick på en härlig förskola där man tog barnens idéer som underlag till Teman. En höst hade de "rymden" där "starwarsgubbar" som var heta då 😉 ingick. Ungarna var såå engagerade och lärde sig om planeter och månar. Gjorde studiebesök på Naturhistoriska Riksmuseet och mätte, undersökte och tog reda på en mängd fakta, mm. som ligger långt utanför förskolans läroplan. De byggde ett underbart månlandskap på en boardskiva 2x3m, typ, som stod uppställt som de kunde leka länge med, både under tiden och efteråt.

Lämna ett svar till Anonym Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *